when iman is inside

:: life is beautiful when everything is for Allah SWT ::

Thursday, March 4, 2010

...:sejarah MITEK yang menakutkan...:


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat dan salam buat rasul junjungan mulia,Muhammad SAW,keluarga,para sahabat serta para anbiya' sepanjang zaman

subhanallah walhamdulillah wa la ilaha illallah wallahu akbar...

Minggu Terbuka Kolej (MITEK) kembali ke kampus dengan bertemakan "MAHASISWA GEGAR KAMPUS".....baru sebentar usai dari majlis perasmian dan citrawarnanya..citrawarna tak payah nak sebut lagi dah..memang seperti biasa...memalukan dan melampau pun ada adakalanya..tetapi itu biasa bagi ana..yelah..CITRAWARNA..apa lagi yg kita dapat 'expect' selain akan ada tarian dan persembahan yang ana tengok pun ana segan sendiri..
namun yang memeranjatkan adalah gelagat pengunjung..warga kampus sendiri..sungguh mengecewakan..inilah malam yang sukar ana nak luoakan..

seorang sahbat yang ana kenal..walau tidak rapat..membuat hal di tengah orang ramai..bergelagat seolah dia tidak tahu hal-hal agama..tidak takut dosa ke?

pada mulanya ana dan kak ros sedang berjalan-jalan memantau warga kampus dalam usaha menjalankan amar ma'ruf nahi munkar sebaik mungkin..kami terserempak dengan maskot salah sebuah kolej kediaman di kampus..pakaiannya sangat memalukan..namun tidak dapat ana nafikan kecomelan mereka...

tika kami sedang berbual dengan maskot-maskot itu secara tiba2 kami didatangi oleh 3 orang siswa..salah seorangnya merupakan classmate ana sedari part 1...tingkah lakunya pada mulanya terkawal tetapi semakin menjadi-jadi pula setelah beberapa lama..diusiknya maskot -maskot itu sedangkan maskot2 itu siswi..ana dan kak ros menegur perlakuannya..lantas dia katakan yang dia hanya nak bergambar dengan maskot2 tersebut..ine..bergambarlah..biar ana yang susun atur ...

setelah di bagi peluang..makin menjadi pula..makin rapat..memaparkan posing2 yang nakal dan terlompat2 tergedik2..membuat kecoh menarik perhatian...ana terkejut..dalam hati ana rakan bahaa ini sangat melampau..ana ke gerai kami untuk minta bantuan sahabat2 muslimin..sahabat2 sedang sibuk dengan aktiviti jualan..akhirnya kak ros menegur dengan tegas dan mereka terus beredar..

pada ana tindakan mereka mendatangkan rasa seram dan marah dalam diri ini...apatah lagi rakan ana sendiri yang bertindak 'tidak waras' sebegitu..

ya Allah..moga malam2 seterusnya akan berkurangan peristiwa2 yang mengejutkan ini dan kami semakin banyak dapat menjalankan tanggungjawab kami dalam menjadi pelaksana amar ma'ruf nahi munkar sepanjang MITEK..

sebelum perasmian bermula..petang itu selepas asar..sempat mengikuti k.ros, k.sal,amir dan udanis ke segamat membeli barang2 keperluan jualan..lama sungguh tidak ana ketemu sahabat ana yang sorang ni, si amir...sempat kami berjemaah maghrib di masjid jamek segamat..sebuah masjid yang indah dan menarik..ya Allah berilah ana peluang untuk ke sana lagi..tak puas rasanya bersolat di masjid mu itu kerana cuma singgah sebentar...

emoga hati2 yang kami sentuh malam ini dengan nasihat yang kami nasihatkan untuk diri kami juga dapat mendatangkan kesan pada mereka...

wallahu'ala alam

MITEK 3-7 maac 2010

0 comments:

Post a Comment