when iman is inside

:: life is beautiful when everything is for Allah SWT ::

Tuesday, March 23, 2010

:: Malu nak sampaikan Islam ke malu kerana kita ini Islam? ::

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat dan salam buat Rasul junjungan mulia Muhammad SAW, ahlul bayt, para sahabat serta paa anbiya' sepanjang zaman

Solusi volume 15 bertajuk Hidayah
mulanya dengan keluaran inilah ana mengenali majalah yang sangat bagus
majalah yang memfokuskan pada motivasi dan Fardhu Ain..
terbitan telaga biru..harganya RM 9 je.. nak banding dengan majalah URTV ke Mangga ke yang tadelah manfaatnya kepada kehidupan akhirat kita..baiklah kiranya kita baca majalah ni..melabur untuk akhirat..

hari ni alhamdulillah ana sempat join sahabat2 saff kepimpinan PERMAS di Speaker's Corner bagi menjayakan Team Rovers PERMAS bersempena Minggu Wacana Islam menjelang Talk Bedah Filem : Disebalik Tabir 2012..

kami mula lambat sikit hari ni ..memandangkan unit ILQAM datang lambat untuk setup alatan yang diperlukan..jadinya sempat ana study satu chapter berkenaan Unit Trust yang bakalan di present pada hari Rabu insya allah..

mulanya ana sekadar mendengar akhi hafiz ( tuan punya blog : Belajar untuk Mengajar ) memberi speech nya..kemudian ana dan sahabat serta sahabiyyah bergerak sekitar speaker's corner mengedarkan artikel serta questionnaire berkenaan aurat kepada warga kampus yang lalu lalang di situ..sambil2 mempromosikan progam Bedah Filem..

selesai akhi Hafiz memberi ilmu..akhi dan sahabat2 muslimin bergerak ke masjid untuk solat berjemaah dan tinggal sahabiah muslimat sahaja 2-3 orang di situ..

ana sempat menyampaikan ilmu dan bertindak sebagai VJ kat situ..dah jadi macam DJ IKIM dah rasenya ana saat itu..nervous langsung tak ada saat pegang microphone tu..sebabnya tidaklah ramai pun audiencenya..alhamdulillah Allah sangat membantu..

dan antara yang ana kongsikan adalah ilmu2 dan tips2 serta info2 yang ana petik dari majalah Solusi keluaran sii ke 5 bertajuk Pengurusan Nyawa..

sengaja ana bawa untuk berkongsi isu hedonisme yang diangkitkan dengan sangat menarik dalam majalah berkenaan..insya allah jika diizinkan Allah..secara ikhlas dan terujanya ana teringin menyampaikan ilmu lagi di speaker's corner pada selasa (23 / 3 / 2010) ni..bermula jam 10-2 petang..memandangkan kelas ana cancel untuk hari tu..jadi ana benar2 tak sabar nak bantu Hazirah dan akh Hafiz di sana nanti insya Allah..

ada di antara sahabiah yang tak mahu membantu..segan dan sebagainya..malu..takut di ejek..ekeleh..! malu wat ape beb..kita sebar Islam! yakinlah dengan bantuan Allah..biaq pi lah depa nak ejek sekalipun..moga ana terus kuat berpegang pada kata2 Abu Dzar..salah seorg sahabat Rasulullah yang ana kagumi..kata beliau

aku tidak takut akan celaan pencela..

dah kita memang bawak Islam..nak malu apenye..seharusnya diaorang yang malu dgn kita kot sebab tak nak ikut cara hidup dan panduan Islam..namun haru ana akui diri ana i banyak sangat kekurangan dan hina sangat dengan dosa yang melumuri diri..tapi ana cuba usaha buang tebus segala dosa dengan melakukan kerja2 Islam ..insya Allah..

malu dan segan memang ada dalam jiwa..hakikatnya malu itu berpunca dari iman..tapi malu biarlah bertempat..bukan malu untuk menyampaikan Islam..kenapa nak malu bila nak menyampaikan Islam? ke kita sebenarnya malu yang kita ni Islam?
Nauzubillah hi minzalik..

wallahu 'alam..

:: selawat yok ! =) ::

video

:: Hutang : macam mana nak handle ya? ::


dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat dan salam buat Rasul junjungan mulia, Muhammad SAW, keluarga baginda dan para sahabat serta para anbiya' sepanjang zaman

adakalanya kita rasa ekonomi kita gawat terutama bila kita ni menginfakkan diri dan harta fisabilillah..adakala rase memang teruklah sampai adakalanya kita terpaksa berhutang kan?
dan adakalanya kita sanggup berlapar kot sebab takut nak meminjam dan berhutang sebabnya kita tau kita ni tak ada 'ability to pay back' ..

tak salah nak meminjam wang dari teman2..malah di kalangan para sahabat Rasulullah SAW pun ada yang meminjam wang dari sahabat2 mereka..tapi astikan kita berusaha untuk memulangka nya kembali..jika kita meninggal dunia..seharusnya waris kita perlu melunaskan nya..oleh itu adalah amat penting untuk kita bila kita berhutang, ditulis atau dalam erti kata lain..direkod setiap pinjaman atau 'liabiliti / loan' yang dibuat..

pada suatu hari..alFarouq 'azim Umar al-Khattab r.a. memerlukan wang untuk keperluan peribadi. dia menghubungi Abdurrahman bin 'Auf, sahabatnya yang merupakan seorang yang berada untuk meminjam sebanyak 400 dirham.

'mengapa engkau meminjam dariku? bukankah kunci Baitulam (perbankan negara) berada di tanganmu? Mengapa engkau tidak meminja dari sana? tanya Abdurrahman.

'aku tidak mahu meminjam dari Baitulmal. Aku takut pada saat maut datang menghampiriku, engkau dan segenap kaum Muslimin menuduhku menggunakan wang Baitulmal.
Jika perkara itu terjadi, pasti amal kebajikanku di akhirat akan berkurangan. Sedangkan, jika aku meminjam dari engkau, jika aku meninggal dunia, sebelum aku membayar kembali, engkau dapat menagih hutangku dari ahli warisku.

Umar menjawab bagi menunjukkan bahawa beliau seorang pemimpin yang amanah.

nah.. bagaimana sahabat2? bagaimana diri kita ya? adakah kita mampu sebegitu bijak seperti Umar..malah Umar takut sekali amal kebajikannya di akhirat nanti akan berkurangan apabila dia melakukan kesilapan. bagaimana diri kita? saat kita memgang amanah berupa wang dan saat itu juga kita membutuhkan bantuan kewangan,,pasti ada di antara kita yang mengambil keputusan untuk menggunakan dahulu wang yang ada di tanagn yang merupakan amanah pada kita dengan niat akan menggantikan bila kita mampu..

teryata kita silap kan? nah ..ana juga begitu dan pernah saje begitu saat memegang amanah dan sangat membutuhkan wang..nampaknya kekhilafan itu telah bertemu satu pembetulan dengan hujjah yang melarang kita membuat sebegitu rupa lagi ..satu hujjah dan contoh yang hebat sekali
yang dicontohkan oleh lelaki pewaris syurga..sahabat besar Rasulullah SAW yang ditarbiyyah untuk hidup susah dan berckupan dengan bersederhana dalam hidup...

moga kita dapat mencontohi siat2 mahmudah yang mulia dalam diri setiap para sahabat dan sifat , sikap dan peribadi Rasulullah SAW sendiri kerana hakikatnya Rasulullah SAW lah yang mentarbiyyah mereka mengikut kehendak dan bimbingan Allah SWT.

wallahu'alam..

Sunday, March 21, 2010

:: manzil ::

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
selawat dan salam buat Rasulullah SAW ahlul bayt dan sahabat serta seluruh para anbiya'
sepanjang zaman

ayyatul manzil adalah antara ayat yang dibaca dan di amalkan sebagai usaha kita memohon perlindunan dari Allah SWT dari segala makhluk halus dan gangguan sihir

ayat2 ni elok sekali di amalkan bagi mengelakkan kita di sihir oleh orang2 yang berniat jahat terhadap kita atau pun dari gangguan makhluk2 halus (hantu dsb)

ana baru saje mengamalkan ayat2 manzil,munjiyat dan syifa' yang risalahnya boleh di beli di kedai2 dengan harga sekadar rm2
lama ana mencari ayat ni kerana pernah teraca tentang hikmah mengamalkannya
namun niat ana mengamalkannya sekadar untuk menambah ilmu dan amal..
khasiat pengamalan ayat2 ni ana anggap sebagai rezeki dari Allah yang menguatkan lagi keyakinan pada keagunganNYa dan mengurankan ketakutan yang tidak sepatutnya kepada makhuk

Rasulullah SAW memberi petunjuk kepada kita bagaimana untuk kita menghindari dari tipu helah , hasad dengki, adu domba , fitnah serta seumpamanya dari golongan yang sentiasa memusuhi orang-orang yang berusaha di atas jalan agama . di antaranya ialah yang terkandung dalam risalah Manzil yang merupakan himpunan pilihan ayat-ayat al-Quran yang telah di ajar oleh Rasulullah SAW kepada para sahabat baginda,

Manzil merupakan ayat penyembuhan beberapa jenis penyakit zahir da batin serta pelindung dari serangan sihir atau ilmu syaitan. Manzil merupakan bekalan yang ampuh bagi menghadapi segala macam serangan mereka yang berpunca dari sifat mazmumah.

bagi mereka yang istiqomah dan tekun dalam mengamalkannya, terdapat banyak khasiatnya.
antaranya ia disebut dalam sebuah hadith sahih yang dicatatkan dalam kitab " hayyatus sahabah" (jilid 3 ms 334)

menyentuh mengenai fadhilat pengamalannya, ia mempunyai banyak kebaikan dan tebukti pada mereka yang mengamalkannya. dari pengamalan kebanyakan orang yang mengamalkannya, Manzil ini sangat mustaja dalam menyembuhkan penyakit khususnya yang ada kaitan dengan sihir dan kerasukan jin.

mudah2an ayyatul manzil menjadi salah satu amalan yang kita amalkan ikhlas keranaNya secara berterusan di sisi Allah SWT..

wallahu 'alam

Saturday, March 20, 2010

:: Meniti Arus Perjuangan Mahasiswa : satu perbandingan antara dulu dan kini ::

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat dan salam buat Rasulullah Muhammad SAW, ahlul bayt, para sahabat serta seluruh para anbiya' sepanjang zaman

semakin terasa debaran sewaktu menyelusuri Minggu Wacana Islam ini detik demi detik..
tak dapat tidur ana malam ni nampaknya..
esok ada bengkel sembelihan haiwan yang mana ana dipilih menjadi timbalan ketua program..
mana mungkin ana lelap kerana ana tak sedap hati..ana rase tak lengkap dan tak mantap persediaan untuk bengkel kali ini sedangkan ana pernah mengurus program yang lebih besar dan melibatkan org luar..

ya Allah permudahkan lah ya!

sekilas mengingati forum mahasiswa malam khamis yang lalu..
sungguh ana terasa kelainannya bila mana ahli panel membentangkan sejarah perjuangan mahasiwa dahulu dan dibandingkan pula dengan mahasiswa hari ni..mahasiswa hari ni cuma sekadar takut tak dapat kolej je..pastu ngadu makanan mahal harganya dan bmacam2 lagi..

mahasiswa dahulu sangat peka dengan isu walau isu negara sekalipun malahan berani bersuara.
suara mahasiswa dahulu sangat di pandang tinggi..dek kerana mahasiswa dikenali sebagai golongan intelektual..

tapi bile buat program tak menggambarkan keintelektualan dan world class universiti nya pun
..
sedih juga tapi apakan daya..hakikatlah dai'e 2 memang sukar skit bile memang tidak mudah disukai masyarakat..jadinya kena develop charismatic dalam diri agar method dakwah lebih creative dan variasi serta berkesan..

ngantuk pula..lailayuka sa'idatan

Friday, March 19, 2010

:: tak suka ISLAM ::



DENGAN NAMA aLLAH YANG mAHA pEMURAH LAGI mAHA pENGAsih
SELawaT DAN saLAM bUAT Rasulullah SAW , AHlul Bayt,para sahabat serTa seluruH parA ANbiya' SepanjaNG zaMAn

menyelusuri hari-hari di Minggu Wacana Islam ini membuatkan ana berdebar..
inilah masanya untuk ana uji dan bukti pada diri yang sebenarnya ana mampu untuk menyampaikan info2 Islam dan info2 yang baik demi kemaslahatan masyarakat sekeliling..



sejak Minggu Nakhbah Palestin 2 semester yang lalu..ana dah mula biasakan diri memberi artikel kepada orang sekeliling secara langsung dan memberi sedikit penerangan berkenaan isu berkaitan walaupun ana tidak mengenali mereka..

alhamdulillah..sangat membantu usaha dakwah yang sedang ana rancang untuk dilaksanakan sebaik sahaja grad nanti..hakikatnya di kampuslah kita melatih diri untuk berhadapan dengan dunia luar,mehnah dan tribulasi di jalan dakwah dalam menyampaikan Risalah Islam..

syukur juga malam tadi telah berlangsungnya majlis perasmian MWI yang dirasmikan oleh TPHEP yang baru...
dan sebaik sahaja habis majlis perasmian, berlangsunglah
sesi forum mahasiswa yang bertajuk :
"Meniti arus perjuangan Mahasiswa : suatu perbandingan antara dulu dan kini"

sangat mantop pengisiannya..mahasiswa dulu memang hebat dan hakikatnya merekalah pemimpin2 negara hari ini..syabas mahasiswa dahulu dan takziah buat mahasiswa dikampus ana...

mana tidaknya..isu yang sering dibangkitkan cumalah isu makanan mahal,isu tambang bas mahal,tak dapat kolej, dan sebagainya..tidak kah mereka terfikir isu2 lain..wahai teman2 bangkitlah! sila peka dengan isu2 selain isu2 di kampus sahaja dan pekalah dengan isu2 di luar juga..

hm..
hari ni bermulalah episod pertama TEam RoVers KAmi...
alhamdulillah walaupun kami gagal menarik crowd yang besar namun adalah juga yang mendengar..hakikatnya mahasiswa di kampus ana bukan nak dengar sangat isu2 yang dibangkitkan di speaker's corner..Manifesto MPP sahaja tiada yang turun..sekadar memilih calon MPP yang comel2 yang kenal..yang macam2 lagilah..tapi apakah mereka mampu nak bangkitkan dan suarakan hak2 dan isu2 mahasiswa?

ni ha..
pasal isu tak SUka Islam..
ana sempat menegur sapa bebrapa orang dan kumpulan mahasiswa sepanjang perjalanan kembali dari unit agama ke kolej kediaman tadi..sempat ana terangkan perjalanan program MWI dan mengedarkan artikel unit agama..

ada pulak yang mengeluh..tak suka pprogram2 islam dan ada yang melopong..huhu..barangkali berat sangat apa yang ana sampaikan..insya allah ana akan cuba kreatif lagi dalam penyampaian maklumat..

tak suka ke..suka ke..kita kan orang Islam..sedang orang bukan Islam saje yang masuk Islam sangat bersyukur mendapat hidayahNya..apatah lagi kita yang lahir dan mengenal dunia dengan seruan azan dan iqamah di telinga oleh ayah kita..

tak nak dengar informasi Islam atau teguran ana tak apa...ana tak rugi apa2 malahan ana niatkan segalanya Lillahi Ta'ala insya Allah..ntum yang rugi dunia dan akhirat..wallahu 'alam..
kami sekadar menyampai..bak kate UKM..'diaorang yang tak nak Islam..biarkanlah..kita fokus pada yang mahu'

semoga Allah memberi hidayah pada hati2 yang ana sentuh tadi..amin ya Rabb!


Wednesday, March 10, 2010

:: syaratnya kepada suami : pedoman buat Muslimah ::







dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih






Selawat dan salam buat Rasulullah SAW,keluarga,para sahabat serta para anbiya' sepanjang zaman






hari demi hari, kehidupan ini kian diasak dengan pelagai tanggungjawab dan tugasan yang datang silih berganti..sehingga adakalanya terasa malas nak memikirkan dan rasa nak tidur dan merehatkan minda dari memikirkan semua itu..






tapi bila difikirkan kembali..andai nyawa direntap malaikat saat sedang tidur dan melupakan tanggungjawab serta tugasan2 itu..pasti ana akan disoal dengan dahsyat sekali kerana lari dari menunaikan tanggungjawab dan tugasan2 itu..Na'uzubillah hi min zalik






buat sementara waktu tempoh hari..diri di hantui persoalan tentang pernikahan..



Subhanallah..mana mungkin ana mampu lari dari hal ini sedang adakalanya mama dan adik2 bertanya..tempoh hari saat ana ingin menjodohkan seorang sahabiah dengan seorang sahabat yang kedua2duanya insan yang amat baik sekali pada ana..kelam kabut jadinya..mana tidaknya..rupanya sahabat ana dan sahbiah itu kedua2nya telah dikhitbah orang..






namun, sahabat bertindak mempekenal kan sahabiah ana dengan sahabatnya pula..saat itu ana terlambat maklumkan pada sahabat itu hakikat ahabiyah ana yg telah dikhitbah orang lain..kasihan sahabat anan tu..dia akhirnya menerima taujih yang panjang dan iqab dari murabbinya..sedangkan ana yg bersalah atas segalanya..






lantas setelah istikharah..ana sedia mengganti sahabiah ana..namun rupanya sahabat kepada sahabat ana itu telah pun mengkhitbah orang lain..tidak mengapa..nampaknya masih ada lagi masa untuk ana benar2 menginfakkan diri dalam perjuangan..lagipun ana ni adakalanya berangan benar nak jadi umpama Rabiatul Adawiyah..ayah ana kurang suka..katanya berdosa jika kita niat menolak perkahwinan melainkan memang tidak ada jodoh untuk kita di dunia ini..






teringat ana pada mujahidah sejati,Zainab al-Ghazali..










kisahnya saat di amang pekahwinan..ana kongsikan bersama ya :






semasa perkahwinan akan dijalankan di antaranya dengan suaminya, Zainab al-Ghazali telah mengenakan syarat supaya suaminya membenarkannya untuk bergiat di dalam harakah Islamnya. katanya :



"hak saya untuk membuat syarat kepada engkau supaya tidak menghalang saya untuk berjihad di jalan Allah SWT di mana saya telah di letakkan tugas-tugas dan tanggungjawab sebagai mujahidin di dalam harakah ini. Janganlah engkau bertanya apa yang akan saya buat, tetapi hendaklah engkau yakin dan percaya sepenuhnya akan tindakan saya."






katanya lagi memperingatkan suaminya : "sekiranya berlaku pertembungan di antara perkahwinan dengan dakwah, akan berakhir perkahwinan dan kekal dakwah kepada Allah SWT. saya minta kepada engkau supaya menunaikan janji engkau. janganlah engkau bertanya siapakah saya akan berjumpa. saya berdoa kepada Allah SWT supaya Allah jadikan balasan jihad yang saya lakukan ini sebahagiannya untuk engkau, sekiranya amal saya ini diterima oleh Allah SWT "






inilah contoh seorang muslimah sejati..subhanallah..Moga ana diberi peluang untuk berjihad dan bermujahadah sepertimana hambaMu yang mulia ini , Zainab al-Ghazali...amin



:: tokoh-tokoh ::

dengan naa Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih

Selawat dan salam buat rasul junjungan,Muhammad SAW,keluarga,para sahabat serta para anbiya' sepanjang zaman

tengahari tadi saatnya kami merangka perjalanan program "Kem Eksplorasi Mahasiswa PERMAS"
yang dibuat khas untuk pimpinan dan exco2 kehormat Persatuan Mahasiswa Masjid as-Syakirin (PERMAS)..

dihujung diskusi kami,seorang sahabat menyebut nama2 penting dalam gerakan Islam..as-Syahid Imam Hassan al-Banna, as-Syahid Syed Qutb, as-Syahid Sheikh Muhammad Yasin dan as-Syahidah Zainab al-Ghazali.

saat itu ana kembali disedarkan betapa telah sekian lama ana meninggalkan minda ini gersang dari ino2 berkenaan tokoh2 gerakan Islam seperti mereka...

minda ini perlu diasah dan info2 perlu di refresh berkali-kali barulah melekat..ana ni susah sekali nak mengingat..kerana ana mengingat berdasar road map..
sepanjang di kampus..ana jarang sekali mengingati nombor2 bilik kuliah sebaliknya ana lebih cenderung mengingati lokasi2 setiap bilik kuliah ana sepanjang semester..

kelakar je..tapi ia benar

ana kembali mencari-cari kisah satu persatu tokoh yg ana sebutkan tadi..selama ini ana tak concern sangat dengan kisah mereka..sekadar mengetahui liku2 perjuang mereka sahaja..kerana hakikatnya ana ini lebih mencintai tokoh2 di zaman Rasulullah..ana lebih kepada bab2 siroh (tapi haith tak lah byk yg dihafaz)

insya allah jika diizinkan..akan ana upload cerita2 tentang tokoh2 gerakan islam ini akan datang disamping meneruskan dgn kisah2 sirah

wallahu 'alam..

Tuesday, March 9, 2010

:: hari-hari kosong ::

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani



selawat dan salam buat Rasulullah SAW,keluarga,para sahabat serta seluruh para anbiya' sepanjang zaman



hari demi hari yang berlalu terasa kosong..

apakah aku benar-benar telah mengisi usiaku selama hampir 22 tahun ini dengan memperhambakan diri kepada KEKASIHKU, Allah SWT?





sejak kebelakangan ini sering benar diri terasa tenat..

kepedihan di dada makin menyengat..

batuk sering berkunjung..

apakah aku masih punya waktu untuk terus-terusan memperbetul diri agar bisa menjadi hamba sejati?



diri terasa jauh ketinggalan dari sahabat2 yang keyakinan mereka seolah langsung tak tergugat andai taufan sekalipun melanda..

diri ini?

masih sibuk memperbetul diri dan mencuba memenuhi dada dengan sebanyak mungkin ilmu tentang agama suci ini..



semalam saat ku tatapi artikel iluvislam.com berjudul "susah nak beribadah "..

aku dapati bahawa sukar untuk menjaga mata,telinga,mulut dan hati..mulut mungkin mudah untuk dijaga, mata mungkin juga mudah dan telinga serta hati ?

ah..perlu banyak uzlah ni..

uzlah di tengah ramai



apa pun..akan datang ana akan berkongsi perihal hidup insan2 mulia di sisi Allah yang bukunya baru ana baca..



insya Allah akan ana kongsi dengan sahabat2..



salam perjuangan..



Monday, March 8, 2010

:: sukar nak beribadat? ::





Sukar Nak Beribadat?www.iluvislam.com
Oleh : l@IYyinul h@Rir
Edito
r : naadherah



(Artikel dalam Bahasa Indonesia)


Apakah kita pernah mengalami malas beribadah? Terasa berat untuk tilawah atau tidak merasakan kenikmatan ketika membaca Al Qur’an atau sholat? Atau mungkin merasa susah untuk bangun malam untuk qiyamulail?
Padahal jam loceng bertik-tok, sudah di off, alarm hp

juga sudah di off tapi ketika berdering tetap terlelap dalam tidurnya, tidak kedengeran akhirnya mati-mati sendiri atau bangun dengan setengah sadar matikan loceng trus tidur lagi. Padahal biasanya dengan mudah bisa bangun. So.. Apa yang terjadi dengan diri kita?
Atau mungkin kita pernah merasakan mulut ini terasa berat ketika melantunkan ayat-ayat Al Qur’an atau mengucapkan salam kepada saudara kita. Atau mungkin kita pernah mengalami kekok, ngomong tak lancar, tersangkut sangkut fikiran jadi ‘blank’ ketika kita presentasi, ngajar atau ngisi halaqah/pengajian meskipun sebelumnya sudah mempersiapkan materi. Ada apa dengan kita?
Jika hal-hal seperti itu terjadi pada diri kita, maka segeralah kita evaluasi diri. Ada apa dengan diri kita? Keadaan seperti ini jan

gan dibiarkan begitu saja, lama-kelamaan akhirnya terbiasa. Seperti halnya penyakit, kalau sudah ada gejala segera periksa ke doktor dan minum ubat biar tidak ‘kasep’ dan segera sembuh. Begitu pula dengan ruhiyah kita, kalau sudah ada gejala osteoporosis ruhiyah seperti yang sudah dibahas di artikel sebelumnya (lihat arsip) maka segera kita mutabaah diri kita, bagaimana hubungan kita dengan Allah dan apa yang sudah kita lakukan?
Jangan-jangan kita banyak maksiat yang kita kerjakan hingga menghalangi amalan-amalan kita. Mungkin kita tidak bisa menjaga dari hal-hal yang makruh bahkan diharamkan oleh Allah sehingga menghalang

i organ tubuh kita untuk beribadah kepada-Nya. Misalnya, kita menggunakan mata untuk nonton sinetron meski cuma satu atau dua jam, tunggu saja nanti kemungkinan besar malamnya kita akan susah bangun untuk qiyamulail. Mata kita akan susah untuk bangun, kalaupun bangun kita sholat dengan mata yang ngantuk. Atau mungkin kita ga bisa bangun malam karena siangnya mata kita ga bisa gadhul bashar. Karena kita tak menjaga mata kita dari hal-hal yang tidak berguna bahkan mengandung

maksiat, akhirnya Allah pun tidak menjaga mata kita untuk beribadah padaNya.
Selain mata, telinga juga perlu kita jaga. Bisa jadi kita susah bangun malam karena kita tidak menjaga telinga kita. Telinga kita gunakan untuk mendengarkan gosip atau muzik-muzik jahiliya bahkan kadang bisa terngiang-ngiang dalam memori kita karena seharian yang didengar muzik-muzik itu. Akhirnya malamnya telinga kita tidak kedengeran dering jam loceng atau alarm hp bahkan suara adzan, Na’udzubillah.
Selain itu mulut tak kalah pentingnya untuk dija

ga. Karena mulut itu pula yang banyak menjerumuskan manusia terutama wanita ke dalam neraka, Na’udzubillah. Karena mulut bisa menjadi sarana gibah, fitnah, caci-maki, dsb. Bisa jadi tidak lancarnya kita waktu persentasi, ngajar atau ngisi halaqah adalah karena mulut ini telah bermaksiat sebelumnya. Padahal jika ruhiyah kita fit maka kita bisa dengan mudah ngomong, kadang mengalir begitu saja apa yang kita sampaikan bisa dengan mudah memberikan contoh-contoh dan penjelasan yang sebelumnya

belum terpikirkan oleh kita, tiba-tiba aja ‘cling’ muncul di otak kita, itu semua karena ilmu dari Allah.

Selanjutnya adalah hati. Ini adalah bahagian terpenting yang perlu kita jaga. Hati ibaratnya pemimpin bagi organ tubuh yang lain, yang menjadi komando. Hati bisa sakit, buta bahkan mati jika semakin banyak berbuat maksiat. Hati ibarat cermin, semakin banyak bermaksiat maka semakin banyak noda titik-titik hitam di cermin itu. Atau bahkan mungkin tidak lagi titik-titik hitam tapi sudah jelaga hitam yang susah dibersihkan dan tidak bisa dipakai untuk bercermin lagi karena sudah bukam. Begitu pula dengan diri kita, semakin banyak kita berbuat maksiat dan tidak bertaubat maka kita semakin terbiasa dengan kemaksiatan itu.


Salah satu yang menyebabkan kematian hati adalah banyak bergurau. Bolehlah kita bergurau untuk mencairkan suasana atau menciptakan suasana ukhuwah. Tapi tetap memperhatikan adab-adabnya, perhatikan dengan siapa juga dan tidak berlebihan, apalagi ikhwan-akhwat, hati-hati!

Mari kita tengok diri kita, evaluasi diri kita, jika selama ini kita belum menjaga mata, mulut, telinga, hati dan organ tubuh kita yang lain dari kemaksiatan maka segeralah kita berbenah diri, tidak ada kata terlambat untuk sebuah kebaikan. Seharusnya kita merasa sayang kalau tidak bisa qiyamulail meski hanya terlewat semalam. Merasa sayang pula jika tidak bisa merasakan nikmatnya beribadah. Jika masih merasa sayang, maka jagalah diri kita, dan Insya Allah Allah akan menjaga kita agar senantiasa bisa dekat dengan-Nya

Sunday, March 7, 2010

:: aman pattani ::



SALAM 'ALAIK SAHABAT WA SAHABIAH SEKALIAN

MARI KITA SAMA-SAMA IKUTI PEKEMBANGAN DI SELATAN THAILAND..KETAHUILAH NASIB SAUDARA - SAUDARA KITA DI SANA..
BANTULAH APA YG TERMAMPU WALAU DENGAN DOA DAN HEBAHAN KEPADA MASYARAKAT SEKELILING..
SEMOGA MEREKA AKAN SELAMAT DALAM LINDUNGAN ALLAH
DAN SEMOGA DIHENTIKAN PENYEKSAAN KE ATAS MEREKA..
TAKBIRR!!
ALLAHU AKBAR!!!!!!!

(KLIK PADA BANNER AMAN PATANI )

:: ingin sekali aku jatuh cinta ::

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih

selawat dan salam tanda kecintaan dan kerinduan buat rasul junjungan mulia,Muhammad SAW,keluarga,para sahabat serta seluruh para anbiya' sepanjang zaman




bagaimana agaknya jatuh cinta?
adakah benar seperti yang dikata manusia..
terasa kehilangan tanpa kehadiran insan yg dicinta
tidur tak lena,mandi tak basah,makan pun tak kenyang
atau mungkinkah hingga sanggup berkoran apa sahaja?

jika benar begitu.ya Allah..
jatuh cinta kan lah aku PADAMU..

biar aku merasa seksanya tanpaMu..
merasa tidak keruan jika tidak berzikir melafaz cintaku padaMu
merasa tidak kenyang makan tanpa menyebut namaMu dan mensyukuri rezekiMu
merasa tidak lena tanpa solat taubat dahulu kerana khuatir aku kan mati dengan kemurkaanMu
merasa tidak basah mandiku kerana tidak bersuci keranaMu
kerana sesungguhnya Engkau mencintai hambaMu yang bertaubat dan mensucikan diri

Allah hu Rabbi
jatuh cintakanlah aku padaMu
agar bisa ku hidup keranaMu semata
agar bisa segala kemunkaran yang akan aku lakukan ku batasi dengan kemurkaanMu
agar bisa aku berjuang menegakkan agamaMu sepanjang hayatku
sehingga aku bisa syahid di jalan agamaMu dalam keadaan Engkau redha akan aku

sesungguhnya aku rindu benar saat aku menghadap Mu di akhirat nanti
aku mahu menghadap mu dengan senyuman kerana
sepanjang hayatku di dunia aku melakukan segala perintahMu
dan menjauhi laranganMu
mengajak manusia ke jalan Mu yang benar
dan menarik mereka keluar dari kemaksiatan dan kedurhakaan kepadaMu sedayaku
aga aku bisa mencapai cita-cita ku untuk menata wajah keseluruhan para malaikatMu
dan bersua muka dengan kekasihMu Muhammad SAW dan baginda tersenyum ke arah ku kerana redha akan ku
dan berjumpa dengan seluruh pejuang Islam dan salafussoleh..

ya allah
jatuh cintakanlah aku padaMu
agar bisa aku menggagahi diriku menentang arus nafsu
dan kemunkaran dihadapan mataku
memperjuang agamamu dan melaksanakan amar makruf nahi munkar

ya allah
bantulah aku agar dapatku menjadi seperti kekasihMu
Rabiatul Adawiyah
jatuh cinta sekali padaMu dan kekal selamanya..

a~min....

: moga esok lebih baik.. :


dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat dan salam uat Rasul junjungan mulia, Muhammad SAW, keluarga serta ara sahabat juga para anbiya' sepanjang zaman

hari khamis yg lalu ana ke Batu Pahat,menziarahi seorang rakan yang kemalangan saat sedang bertugas (sebagai seorg polis)..alhamdulillah..kelihatannya semakin baik dan hebat..syukur jua Allah mengurnia rezeki pada kami hingga sempat juga kami menikmati makan malam berlaukkan asam pedas ikan mayong..
selesai satu lagi hari MITEK yang sukar diduga..esok hari penghabisan insya allah..moga hati2 yg kami sentuh malam ini terbuka untuk menerima taufiq dan hidayah dariNya..
insya allah hari jumaat nanti ana dan sahabat2 serta adik-adik akan berangkat ke kelantan..menjalani Kem Khalifah (2) di sana..semoga semuanya lancar..

tidak seperti selalu..malam MITEK kali ini agak berbeza..kerana risalah edaran yang kami edarkan berbentuk seperti buku kecil...lebih menarik untuk diberi kepada sasaran2 dakwah semuanya..alhamdulillah..berkat usaha dan kekreatifan seorang sahabat...

dan malam tadi tiada pula yang buat aksi2 menakukan atau mengerikan seperti malam perasmian..cumanya tak sempat pula untuk round di blok2 kuliah dan tempat2 gelap..
insya allah..hari ini yang sangat penat akan mendatangkan hikmah yang indah..jika tidak indah pun moga engkau damaikan hatiku dengan ketentuanmu..

pagi ni seharusnya ana took part dalam kursus pernikahan di LT..namun disebabkan masalah terbesar timbul.maka terpaksa melupakan hasrat itu..

insya allah..moga hari esok lebih baik dari hari ini atau selamanya..amin~!

Thursday, March 4, 2010

...:sejarah MITEK yang menakutkan...:


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat dan salam buat rasul junjungan mulia,Muhammad SAW,keluarga,para sahabat serta para anbiya' sepanjang zaman

subhanallah walhamdulillah wa la ilaha illallah wallahu akbar...

Minggu Terbuka Kolej (MITEK) kembali ke kampus dengan bertemakan "MAHASISWA GEGAR KAMPUS".....baru sebentar usai dari majlis perasmian dan citrawarnanya..citrawarna tak payah nak sebut lagi dah..memang seperti biasa...memalukan dan melampau pun ada adakalanya..tetapi itu biasa bagi ana..yelah..CITRAWARNA..apa lagi yg kita dapat 'expect' selain akan ada tarian dan persembahan yang ana tengok pun ana segan sendiri..
namun yang memeranjatkan adalah gelagat pengunjung..warga kampus sendiri..sungguh mengecewakan..inilah malam yang sukar ana nak luoakan..

seorang sahbat yang ana kenal..walau tidak rapat..membuat hal di tengah orang ramai..bergelagat seolah dia tidak tahu hal-hal agama..tidak takut dosa ke?

pada mulanya ana dan kak ros sedang berjalan-jalan memantau warga kampus dalam usaha menjalankan amar ma'ruf nahi munkar sebaik mungkin..kami terserempak dengan maskot salah sebuah kolej kediaman di kampus..pakaiannya sangat memalukan..namun tidak dapat ana nafikan kecomelan mereka...

tika kami sedang berbual dengan maskot-maskot itu secara tiba2 kami didatangi oleh 3 orang siswa..salah seorangnya merupakan classmate ana sedari part 1...tingkah lakunya pada mulanya terkawal tetapi semakin menjadi-jadi pula setelah beberapa lama..diusiknya maskot -maskot itu sedangkan maskot2 itu siswi..ana dan kak ros menegur perlakuannya..lantas dia katakan yang dia hanya nak bergambar dengan maskot2 tersebut..ine..bergambarlah..biar ana yang susun atur ...

setelah di bagi peluang..makin menjadi pula..makin rapat..memaparkan posing2 yang nakal dan terlompat2 tergedik2..membuat kecoh menarik perhatian...ana terkejut..dalam hati ana rakan bahaa ini sangat melampau..ana ke gerai kami untuk minta bantuan sahabat2 muslimin..sahabat2 sedang sibuk dengan aktiviti jualan..akhirnya kak ros menegur dengan tegas dan mereka terus beredar..

pada ana tindakan mereka mendatangkan rasa seram dan marah dalam diri ini...apatah lagi rakan ana sendiri yang bertindak 'tidak waras' sebegitu..

ya Allah..moga malam2 seterusnya akan berkurangan peristiwa2 yang mengejutkan ini dan kami semakin banyak dapat menjalankan tanggungjawab kami dalam menjadi pelaksana amar ma'ruf nahi munkar sepanjang MITEK..

sebelum perasmian bermula..petang itu selepas asar..sempat mengikuti k.ros, k.sal,amir dan udanis ke segamat membeli barang2 keperluan jualan..lama sungguh tidak ana ketemu sahabat ana yang sorang ni, si amir...sempat kami berjemaah maghrib di masjid jamek segamat..sebuah masjid yang indah dan menarik..ya Allah berilah ana peluang untuk ke sana lagi..tak puas rasanya bersolat di masjid mu itu kerana cuma singgah sebentar...

emoga hati2 yang kami sentuh malam ini dengan nasihat yang kami nasihatkan untuk diri kami juga dapat mendatangkan kesan pada mereka...

wallahu'ala alam

MITEK 3-7 maac 2010

Tuesday, March 2, 2010

:: buang masa lapang dengan solat sunat ::


dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
Selawat dan salam buat rasul junjungan mulia, Muhammad al-amin,keluaga,para shabat serta para anbiya' sepanjang zaman
26 feb 2010 baru-baru ni ana berjumpa dengan sahabat-sahabat seperjuangan di seremban.
Alhamdulillah,banyak sungguh yang ana pelajai dari mereka.
bersama dengan mereka walaupun ada sahabiah ana. cik ayatul husna @ suri, ana tetap merasa kecil je di dalam kalangan mereka. ini disebabkan mereka itu bukan calang-calang orang.

boleh di katakan hampir kesemuanya mempunyai ilmu agama yang tinggi hingga ada yang digelar ustaz dan ustazah..subhanallah..sungguh Engkau memuliakan sesiapa yang Engkau cintai..

sepanjang bersama mereka..ana belajar memperbaiki amalan, iadah dan akhlak..
sukur ya Allah..dalam berhadapan dengan krisis kewangan,Engkau memurahkan ezeki ana agar ana masih dapat berjumpa sahabat wa sahabiah ana..ternyata Engkau Maha Mengetahui,Engkau merancang dan perancangan Engkaulah yang terbaik...

ana rase berat hati pada awalnya untuk ke seremban bertemu sahabat wa sahabiah namun Allah mempermudah laluan ana dan akhirnya banyak yang ana pelajari..antaranya ana belajar untuk tidak memikirkan dunia,fikirkan agama,ummah dan akhirat lebih dari dunia,menunaikan solat sunat sebagai 'hobi' dan membaca al-Quran sebagai tabi'at baru selepas setiap kali solat fardhu..membaca al-mulk sebelum tidur dan berukhuwwah dengan lebih baik dan mengatasi perkara yang paling ana takuti,iaitu bersukan..ana takut sukan..ana dah lama tak bersukan..dah lama ana tinggalkan sedangkan ana sangat suka main olleyball..tapi kerana takut diserang asma kembali..ana tinggalkan semuanya..syukur Allah bagi peluang ana kembali aktif..

ramai antara kita yang malas untuk solat sunat..tetapi hakikatnya solat sunat lah yang akan backup kita di akhirat nanti. menambah berat dacing penimbang amalan di akhirat..insya Allah..Yang paling sering kita lakukan adalah solat dhuha, kan? solat yang menyatakan kesyukuran kita kepada rezeki yang diterima dan mohon murah rezeki..

apapun, jadikan solat sunat sebagai hobi dan bacalah al-quran setiap hari..jiwa ternyata menjadi tenang dan Allah akan sentiasa bersama hamba yang mengingatiNya dan mencintaiNya..

wallahu'alam...