when iman is inside

:: life is beautiful when everything is for Allah SWT ::

Thursday, October 29, 2009

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih

Selawat dan salam buat Rasul junjungan mulia, Muhammad al-Amin, SAW, keluarga, para sahabat dan seluruh anbiya’ sepanjang zaman..

orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu sehingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah ‘ sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)’ dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan dating kepada kamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolongmu’

Menyingkap tabir siroh anbiya’..merenung perjalanan hidup para sahabat…menyedari hakikat..benar..mereka kuat dalam mempertahankan deen…

Di mana kita?

Menyelusuri perjuangan saudara2 kita di Palestine..sejak dari zaman as-Syahid Imam Hassan al-Banna..tidak pernah kering tangisan mereka..tdak pernah srut semangat jihad mereka..untuk apa? Perjuangan mempertahankan deen..menegakkan kalimah ‘LAILAHAILLALLAH MUHAMMADRASULULLAH’ sebagai kalimah tertinggi di muka bumi Allah ini..

Namun hakikatnya umat Islam terlena..bukan lagi terleka..sedarlah..bangunlah wahai pendokong dan penyambung perjuangan nabi..ayuh ke medan jihad! Berjuanglah demi agama yang tercinta…

umat Islam bagaikan gergasi yang sedang tidur..tidurkan mereka..!’

Inilah kata2 ahli ilmu Barat..mereka sentiasa memasang agenda agar kita terus2an kekal dalam angan2 dan mimpi indah..hinggakan ada yang tidak thud an tidak sedar umat Islam di asak dan di serang di setiap penjuru dunia kecuali…KECUALI…1 MALAYSIA…ya..kecuali Negara ini..kenapa?

Kerana umat Islam di Malaysia masih belum bangkit dari tidur..kerana umat Islam di Malaysia sibuk dengan dunia..kerana umat Islam di Malaysia kini berpecah belah…BERSATU KITA TEGUH…!BERPADU KITA AMPUH..!..

Lihat sahaja di negar2 jiran..Islam di Singapua..di Indonesia..Thailand…nah ini Negara jiran..seharusnya kita rasa sakit bila mereka diserang dan dilukai…bukan mengeluh simpati..Wahai umat! Mereka tidak ingin simpati mu! Mereka tidak mendamba belas ihsanmu! Mereka mahu semangat dan doa mu! Mereka mahu kesatuan darimu! Mereka mahu kebangkitanmu..itu yang merea tunggu..kita ini bersaudara! Kita bukan asing…sedarlah wahai umat Islam negaraku..!

di akhirat nanti akan kami tuntut..bila di tanya di hadapan Allah kelak..mengapa Islam di bumi mu kalah? Akan kami tuntut darimu saudara2ku di seluruh dunia…di saat kami dihina..diserang dan di sakiti..di mana kamu? Di saat Islam di hina..di permain dan dicabar..di mana kamu?’

Masih terngiang kata-kata salah seorang penduduk Palestine..ah ! ana tidak mampu melainkan terus2an berdoa dan menyeru masyarakat..asif jiddan saudaraku…asif jiddan..ana ti dak mampu..teruslah berjuang..moga kelak di akhirat kita bertemu..Islam pasti akan menang..ana tidak mahu menjadi punca kekalahan kecil Islam sebelum datangnya pertolongan Allah yang Maha dan memenangkan Islam..ana tidak mahu!

Sahabat..adik2ku..saudara2ku..ayuh..sedarlah..isu Palestine isu ummah ! isu Islam..mereka katakan mereka rela berlapar dan rela syahid..mereka tidak mahu belas ihsan..yang mereka mahu adalah kita menyambung erjuangan mereka..membantu mereka dengan doa dan usaha membanteras penjajahan musuh agama di negara masing2..sedarlah..mereka perlu doa dan bantuan kita untuk mereka teruskan erjuangan..pejuangan mereka bukan untuk membebaskan negara dan tanah air mereka tetapi perjuangan mereka adalah perjuangan agama..Islam di negara mereka dihina..dicabar dan dicerca..Islam dinegara mereka bererti Islam di seluruh dunia..selurh dunia harus merasakan apa yang mereka rasa..iaitu penghinaan ke atas Islam..ayuh bantu mereka selamatkan al-aqsa dan Islam dengan bantuan kewangan dan doa…boikot apa yang perlu dengan boikot secara sebenarnya dan istiqomah..

Mungkin sahabat2 tidak merasa seperti apa yang ana rasakan..saudara2 ana…sepupu ana..dan keluarga sebelah ibu ana di ancam di selatan Thailand..ya..ibu ana berasal dari sana namun membesar di Kelantan..ibu saudara dan ayah saudara ana masih di sana..tiap detik bagai menanti sakaratul maut hadir..nyawa umpama telur di hujung tanduk..kini ibu saudara ana menjadi pelarian di Malaysia..namun askar durjana Thailand tidak mahu melepaskan mereka..yang diburu adalah orang lelaki dalam setiap keluarga..termasuk ayahlong ana dan abang dee ana ..mereka terpaksa tinggalkan rumah yang indah dan kereta mereka..tanah serta segala harta dan menjadi daif di negara ini..tidak boleh ke mana2 hatta ke pasir mas sekali pun mereka tidak mampu kerana mereka masih menunggu pengesahan warga negara dari kerajaan negara kita..untuk menjadi warga negara Malaysia..

Nyawa mereka mungkin selamat tapi anak2 mereka di yala ? di narathiwat yang gagal turut serta untuk menetap di Malaysia dek kerana tugas dan study..masih terus berwaspada..

Yang terbaru .. saat cuti semester lepas..mereka di ugut agar menyerahkan ayahlong dan abang dee..jika enggan..mereka akan ramps segala harta dan tanah kepunyaan mereka..ah ! rampaslah…tanah itu bukan milik mereka tapi milik ibu ana.

.’berani buatlah.. ! we are ready to see u in court ! ingat kami takut ?’ kata ana dalam hati

Mungkin kerana ana rakyat Malaysia jadi berani fkir begitu..

Adik saudara ana…tidak mampu ke sekolah walaupun kini di Malaysia..kerana dia hanya faham bahasa Thailand..boleh menulis Thai sahaja..walaupun boleh bertutur dalam bahasa Melayu Kelantan..3 tahun mereka di Malaysia..3 tahun adik saudara ana tidak menerima pendidikan sempurna..bagaimana kelak dia mahu membela keluarga?

Ibu ana pernah cerita pada kami..salah seorang saudaranya mati di bunuh 4 beranak dalam rumah mereka sendiri..yang dibunuh..kaum lelaki dalam keluarga..meeka bukan orang ‘gedebe’ pun..orang baik2..ah ! tak hairan..peristiwa di Masjid Furqan 1 Jun lepas boleh berlaku..jemaah sedang bersolat ditembak mati di dalam masjid..kemudian menuding jari kepada gerilla Islam yang katanya tidak berpuas hati..BOHONG! kami tau itu perbuatan askar2 durjana…

Peristiwa di Tak Bai yang berlaku sebenarnya adalah pemberontakan kerana umat Islam ditindas…mereka di pinggirkan dari segi hak ekonomi, kebudayaan pendidikan dan sebagainya…

Ya..adik saudara ana ke sekolah dengan membawa pisau bersamanya.katanya ada askar di tengah jalan yang akan menahan mereka kelak..lagi pula mereka di suruh memakai nama siam..lemas ana dengar..

Tekenang saat gembira dulu saat semuanya belum kritikal..kami sekeluarga sering ke Narathiwat..malah pernah beraya di sana..solat Aidilfitri…main mercun..mandi perigi..berjalan2 di bandar dan mennton cerite2 siam..prabuthong dan sebagainya..menikmati ‘lok ching’ .. bergurau senda dalam bahasa Thailand yang kami tidak fahami..beraya dengan sepupu dan dptduit bhat Thailand..subhanallah..syukrn atas pengalaman tak ternilai itu..sungguh pasti saudara maraku merindui saat2 seperti itu…

Di Malaysia, kini, jarang sekali kita dengari khabar dari Selatan Thailand..seolah2 tidak ada apa yang belaku dan seolah2 tempat itu kini aman..hm! perbuatan terancang..hampir setiap hari pembunuhan berlaku..tapi semuanya mengelirukan dan sulit…BENCI!

Sahabat2 sedarlah..mereka sengaja melakukan semua ini..tanpa alasan pun mereka boleh membunuh..seolah2 nyawa kita tidak berharga…tapi ingat..pelindung dan penolong kita adalah Allah..Cuma kita perlu minta dengan usaha dan keyakinan serta keimanan yang kukuh terhadapNya..Dia Maha Kuasa..Dia yang Mencipta segalanya dan tiada yang mustahil bagiNya..

Sebagaimana Dia membantu saudara kita di Palestine..Begitu juga Dia membantu di tempat lain…doa..doa yang tidak putus untuk kemenangan Islam, pertolongan dan perlindungan dari musuh buat saudara di Palestine, Selatan Thai, Indonesia, Kashmir, Pakistan malah untuk keluarga kita di Malaysia dan seluruh umat Islam di seluruh Dunia..

JANGAN PERNAH BERHENTI MENGHARAP DAN BERDOA DENGAN KEIMANAN DAN YAKIN PADA YANG MAHA KUASA, PENCIPTA SEGALANYA…ALLAH THE GREATEST…TAKBIR!!!


0 comments:

Post a Comment