when iman is inside

:: life is beautiful when everything is for Allah SWT ::

Sunday, October 4, 2009

:: Jilbab :: - pakaian menutup aurat

dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih

selawat dan salam buat rasul junjungan Muhammad SAW, keluarga, sahabat serta keseluruhan para anbiya'

" Hidayah, i wanna ask you something about tudung.. tudung kan untuk menutup aurat..but why people wear tudung yang mahal2..until some of them are willing to buy tudung for almost RM 90 .. its for tutup your aurat only"

hm..malam tadi saat sahabat2 hebat memperdoalkan hal tajarrud (mengosongkan fikian dari kemahuan dunia) ada salah seorang dari sahabat yang come out with example of tabarruj...

terkenang waktu ana di sekolah menengah..form 4..one of my chinese friends ask me the above question..waktu tu kami sedang menghadiri pertandingan pidato lembaga hasil antara sekolah2 di salah sebuah hotel di seremban..hotel alson klana..

aduhai~ macam mana nak jawab ni?

' you know..Allah is beautiful and all of its creation are also beautiful and fascinating...Allah loves beautiful things..boleh pakai tudung cantik but not too much until over the limit.."

itu je lah yang mampu ana jawab..

soal tabarruj ni tak ramai yang faham..
Allah suka kecantikan..Allah itu Maha Indah dan seluruh ciptaanNya, keindahannya mempesonakan...namun berlebihan itu melampaui batas yang ditetapkan oleh Allah sendiri..
perlu kena pada tempatnya..nak bercantik2 untuk suami amatlah dituntut tapi bukan untuk tatapan umum..

menutup aurat bermakna kita hendaklah menutup bahagian2 tubuh yang diperintahkan untuk ditutup oleh Allah SWT..berpandukan al-Quran..al-Quran itu manual Allah sebagai rujukan utama kita...

perlu difahami..memakai tudung bukanlah untuk menutup rambut tetapi untuk menutup sebahagian daripada tubuh iaitu rambut, leher dan dada..

ada setengah dari masyarakat yang gemar memakai selendang..yang tebal tidak ada salahnya tapi kebanyakannya yang nipis..nampak leher dan jika tidak pun, bentuk lehernya nampak..itu tidak mencukupi..ibarat beli kain untuk buat baju tapi tak cukup untuk tutup badan..

dalam surah al-ahzab ayat 59 disebutkan tentang pakaian yang menutup aurat itu dengan jilbab.. jilbab merupakan sejenis pakaian labuh dan lapang yang dapat menutup kepala, leher dan dada..makanya, pakaian yang menutup aurat itu seharusnya memenuhi syarat2 berikut :

  1. menutup seluruh anggota badan wanita kecuali wajah dan dua telapak tangan. inilah aurat wanita di hadapan lelaki ajnabi ( bukan muhrim) menurut pendapat imam Syafie'
  2. pakaian menutup aurat atau jilbab itu sendiri pada dasarnya bukanlah perhiasan.
  3. kain fabrik yang digunakan adalah tebal dan tidak tipis atau jarang. tujuannya adalah untuk menghalang daripada menampakkan warna kulit dan bayangan serta bentuk susuk tubuh badan wanita
  4. tidak memakai wangi-wangian hingga menusuk hidung dan menarik perhatian. berwangi itu konsepnya hanyalah untuk menghilangkan bau badan.
  5. fesyen pakaian tidak menyerupai pakaian wanita kafir atau jahiliyah atau bukan muslim
  6. tidak menyerupai pakaian lelaki
  7. berpakaian dengan tidak ada maksud untuk menunjuk2, menarik perhatian atau mempamerkan kecantikan kepada orang lain selain suaminya sahaja.
ukur dan nilai diri anda wahai muslimah

ana pun samal =) .
insya Allah..marilah sama2 ke arah 'sifarkan tabarruj'.

p/s : tabarruj ertinya berhias secara berlebihan.

wallahu ta'ala 'alam..

+ hidayah +

0 comments:

Post a Comment