when iman is inside

:: life is beautiful when everything is for Allah SWT ::

Wednesday, September 9, 2009

madrasah ramadhan : madrasah tarbiyyah yang gagal???

dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Pengasih..

selawat dan salam atas rasul junjungan, para nabi, keluarga dan para sahabat

salam alaik sekali lagi...

mungkin apa yang ana nak katakan ni akh hafiz dah sebutkan dalm blognya..(silalah kunjungi blognya..lebih banyak ilmu dari blog ini yang tak seberapa..)

tapi benarlah apa yang di katakan oleh sahabat ana tu..kita gagal ISTIQOMAH!

Ramadhan bulan yang mulia (semua orang pun tahu ~) dan merupakan bulan istimewa yang sangat menkjubkan..di mana di bulan inilah menunjukkan dan membuktikan Allah SWT sangat kasih dan memahami kita..

betapa kasihnya Allah terhadap kita sehingga menyediakan satu bulan yang khas agar kita dapat perbaiki diri, peribadi dan ummah..tapi fokus utama adalah diri kita..malah dalam bulan mulia ini juga amar makruf nahi munkar terlaksana dengan mudah..bukan nak kate amar makruf nahi munkar tu mudah tapi dipermudahkan oleh Allah SWT di mana dalam bulan ini Allah SWT melembutkan hati hamba-hambanya menyebabkan mudah untuk mereka teriuma hatta teguran sekalipun..dan Alllah tarbiyyah kita agar kita jadi orang-orang yang sabar (macam dalam blog sahabat ana - ibnu soleh..)..makanya di bulan2 lainnya..jika kita tegur kesalahan, orang cepat melenting, (kita pun sama jugak) tapi Allah muliakan hamba-hambanya dengan menjadikan setiap orang itu cenderung kepada sabar..malah bukan sabar je..amalan2 lain juga..cenderung ke masjid dan musolla..cenderung solat sunat dan qiamullail, sedekah dan berkata baik serta husnu dzon..subhanallah...ambillah iktibar! ( teguran dan ingatan untuk diri ana juga)

hebatnya Ramadhan bila mana manusia itu jadi cenderung ke arah agama..cenderung ke arah kebaikan dan cenderung mengenal dan merapatkan diri dengan ALLAH SWT..subhanallah...nak dikatakan , malam tadi ustaz yang berceramah di masjid as-syakirin..ustaz zainuddin (tak silaplah..ustaz baru dan tak kenal sangat) menceritakan kehebatan bulan Ramadhan..penyampaian nya sangat menarik..kelakar pun ada..tapi nak dikatakan ceramahnya malam tadi membuka mata dan minda ke arah memahami dan mencintai ALLAH sekaligus walaupun ceramah itu berkisar tentang Ramadhan dan nuzul Quran..

hebatnay ramadhan..eh bukan ..menakjubnya Ramadhan bila Allah umpan manusia..hamba-hambanya dengan makan..waktu sahurlah ye..bukan lunch..umpan dengan sahur di waktu sepertiga malam hampir berakhir..makanya..umat Islam sekaligus akan bangun di sepertiga malam untuk tuanaikan solat sunat dan menghidupkan malam..(ana dah terlepas dua-tiga malam dah tak qiam..ketiduran hingga subuh..penat..habis discussion pukul 1 lebih)

diumpannya manusia dengan makan..andaikata manusia ini sahurnya Allah tentukan agar solat sunat 4 rakaat..pasti ramai yang takl sahur..itu solat..andai di umpan dengan membaca alquran? sama kot..ramai yang tak bangun..wallahu 'alam..dan manusia ni hakikatnya suka makan..(ana lah tu) huhu..maka memang tepatlah..dan habis sahaja sahur, ramai yang cenderung untuk solat subuh berjemaah dan bertadarrus atau tilawah..subhanallah..itu semua tazkiyyatun nafs...penyucian jiwa..maka pohonlah Hidayah dan Tufiq dari Yang Maha Pengasih sebanyak mungkin di bulan Ramadhan...

dan lagi..manusia atau ramai orang boleh membaca atau mengaji Al- Quran tanpa jemu dan ada yang sampai manghabiskan banyak masanya untuk tadarrus atau tilawah..rajin menghafaz al-Quran dan meneliti tafsirannya..pendek kata..manusia cenderung ke arah memahami wahyu Allah...subhanallah..dan banyak lagi

tapi sukarnya bila... ramadhan berlalu pergi..ramai yang akan menangisi pemergiannya..kerana rindu..dan khuatir tidak dapat berjumpa lagi bulan yang penuh rahmat, nikmat dan kasih sayaang Illahi ini lagi pada tahun akan datang..ya..benar..bimbang hatinya berubah arus..Istiqomah bukan mudah..perlukan kekuatan dan pengorbanan serta kesudian untuk melakukan pengorbanan selain kekuatan pendirian..

indahnya Ramadhan jika kita menjadi individu yang lebih abik selepas pemergiannya..dan ralatnya ramadhan kita bila kita tidak langsung ada perubahan..

di sini alhamdulillah..ada kawan2 yang free hair menutup aurat dek kerana nak menghormati bulan mulia dan tidak mahu rugi..tidak mahu Ramadhannya yang dapat hanya lapar dan dahaga (ana pun tak tentu lagi dapat apa) subhanallah..

malam tadi waktu beli makanan sahur di dataran NR di depan masjid as-syakirin, dengan ukhti suri dan sahabat lain..ada anjing pulak kat bawah kolej nilam..tergezut ana dengar salakannya..ana ni dah lah lemah semangat..anjing lah yang paling ana tak boleh sangat nak berhadapan..ana rela lari dari berjalan perlahan-lahan depan anjing tu macam Juju cakap..dia kata setiap pagi dia ke masjid memang ada anjing..Juju kate jalan slow2 dia tak kacau orang..

teringat abah kate..anjing pun takut dengan kita..Allah kan sentiasa bersama kita..Allah perlindungan mutlak kita..kenapa nak takut dengan anjing? doa moga Allah lindungi kita..takutlah pada Allah..anjing tu makhluk Allah..

hm~ Ya Allah asif jiddan..ana kelam kabut hingga terlupa pergantungan mutlak hanya padamu..dan diriku serta hatiku hanya untukmu..

~diri ini hanya milik Allah~

-HidAyAh-

0 comments:

Post a Comment