when iman is inside

:: life is beautiful when everything is for Allah SWT ::

Saturday, May 16, 2009

sumber : iluvislam.com - himpunan hadith JAKIM

Tajuk :
Kualiti Iman Seorang Muslim


Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:“Tanda cintakan Allah S.W.T. ialah mengingati Allah S.W.T (zikrullah) dan tanda Allah S.W.T murka kepada hamba ialah dia tidak suka mengingati Allah.”

Baihaqi


HuraianPengajaran Hadis:

i) Ciri khas dalam akidah yang wajib ada dalam diri setiap individu adalah perasaan cintakan Allah kerana ia merupakan kayu ukur terpenting dalam menilai kualiti iman seorang muslimyang sebenar.

ii) Antara sifat mereka ialah sentiasa merasa bahagia apabilamengingati Allah iaitu mereka banyak berzikir, mengerjakansembahyang, membaca al-Quran dan sebagainya sebaliknya bagiorang yang tidak cintakan Allah, dia merasa bosan dan rimasapabila mendengar kalimah-kalimah Allah dan malas untuk berzikir (mengingati Allah) jauh sekali untuk beribadat kepadaAllah.

iii) Sesungguhnya orang yang selalu mengingati Allah (di kalasenang mahupun susah) akan mendapat pemeliharaan daripadaAllah S.W.T, kehidupannya sentiasa terkawal dan terpimpin,jalan hidupnya sentiasa sejahtera dan selamat. Sebaliknyamereka yang lalai daripada mengingati Allah, kehidupannyaakan didapati kosong, kecewa dan hampa.

0 comments:

Post a Comment